"Az Élet és Tudomány 2009. évi 13. számában olvasható volt egy figyelemreméltó és lebilincselő írás Gerald Hüther professzorral, aki az egyik legismertebb német agykutató és neuropszichológus.
Néhány
évvel ezelőtt mi neurobiológusok, még úgy gondoltuk, hogy a genetikai
programok automatikusan létrehozzák az összes kapcsolatot az agyban. A
komplex neuronális hálózatokat tehát, melyek a gondolkodásunkat, az
érzelmeinket, a cselekvéseinket irányítják, genetikailag programozottnak
tartottuk. Azonban már tudjuk, hogy hosszú távon csak olyan kapcsolatok
jönnek létre a gyermek agyában, amelyek a konkrét élet-világban is
rendszeresen aktiválódnak. Amit nem használunk, az elsorvad. A genetikai
programok arról gondoskodnak, hogy először nagy többlet jöjjön létre
idegsejt-kapcsolatokból.
Az
agyunkban lévő legfontosabb neuronális áramkörök kialakításához
elsősorban arra van szükségük a gyerekeknek, hogy megtapasztalják saját
testüket. És ezt nem a képernyő előtt ülve szerzik meg, függetlenül
attól, hogy mi megy a tévében.
- Miért olyan meghatározóak a testi tapasztalatok?
-
Csak az tudja kognitív képességeit kibontakoztatni, akiben kialakul a
megfelelő testérzet. Már vannak olyan tanulmányok, melyek bizonyítják:
azok az alsó tagozatos gyerekek, akik jók matekból, különösen jól tudnak
egyensúlyozni is. Az ember úgy szerzi meg a háromdimenziós és absztrakt
gondolkodáshoz, ill. a matematikához szükséges feltételeket, hogy
megtanulja egyensúlyban tartani a testét. Amint egy gyerek a tévé előtt
ül, nem érzi többé a testét. Nem mászik, nem ugrál, nem egyensúlyoz, sőt
nem mászik fára sem – azaz nem a testének tanulásával tölti az időt.
- A gyerekeknek tehát lehetőleg minél többet kellene mozogniuk?
-
Igen, de nem feltétlenül kell hegyet mászniuk. Az egyik
legcsodálatosabb testtanulási gyakorlat az éneklés. Eközben ugyanis a
gyermek agyának olyan virtuóz módon kell a hangszalagokat modulálnia,
hogy hajszálpontosan a megfelelő hang jöjjön ki. Ez a lehető legjobb
finommotorikus gyakorlat és ugyanakkor ez a feltétele minden későbbi,
nagyon differenciált gondolkodásmódnak is.
Ráadásul
az éneklés esetében egy nagyon komplex kreatív teljesítményről van szó.
Hiszen a gyereknek az egész dalt fejben kell tartania ahhoz, hogy
egzakt módon a megfelelő időpontban eltalálja a megfelelő hangot. És a
kórusban megtanul alkalmazkodni is a többiekhez – ami a szociális
kompetencia egyik feltétele.
Ezen
kívül a gyerekek valami csodálatos dolgot is megtapasztalnak: azt
ugyanis, hogy nem tudunk félni, ha énekelünk. Ma már tudják a
neurobiológusok, hogy a felszabadult agy éneklés közben nem képes
félelemérzéseket mobilizálni. Ezért énekel az ember évezredek óta lefelé
menet a pincébe. Nem azért, hogy elijessze az egereket.
-
A gyerekek világa ugyanolyan erősen megváltozott, mint a felnőtteké. Ma
már nem vagyunk képesek felfogni, hogyan is működnek lényegében a
hétköznapi használati tárgyaink. Régebben másképp volt ez. Minden
készülék érthető volt. A bicikli, a gőzgép, még az autó is. Egy gyerek
szét tudta szerelni a vekkert, megvizsgálhatta a belsejében található
fogaskerekeket - és ezzel megfejtethette a mögötte lévő mechanizmust.
Ma, az információs társadalom korában a dolgok gyakran oly bonyolultak,
hogy az okot és okozatot csak nehezen vagy egyáltalán nem tudjuk
felfogni.
- Hogyan hat mindez a gyermek agyára?
-
Az agyunk mindig ahhoz alkalmazkodik, amit lelkesedéssel teszünk. A
múlt században az emberek a gépekért lelkesedtek és azzal azonosították
magukat. Sőt, ezt a gép-gondolkodást még magukra is alkalmazták. Ez
aztán kihat a nyelvre is: a szívünket pumpának nevezzük, és elkopott
ízületekről beszélünk, melyeket kicserélünk.
De
most hirtelen beköszöntött ez az új korszak. Egyre nehezebb lesz
megérteni az okokat és okozatokat. Például, hogy miért is mozog a nyíl a
képernyőn jobbra, ha mozgatjuk az egeret. Az értelmi összefüggésnek ez a
hiánya azt eredményezi, hogy a gyerekeket egyszer csak nem fogja
érdekelni a kauzalitás. Ez az emberi agy fejlődésének egyszerű
konzekvenciája. Kvázi megtanulják, hogy a dolgokat a mögöttük rejlő
értelem megragadása nélkül kell elfogadniuk.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése